Μασκότ: Το μάρκετινγκ στο Παγκόσμιο Κύπελλο
2014-05-31 22:22
1970-Χουανίτο: Το Μεξικό φιλοξενεί το Παγκόσμιο Κύπελλο και επιλέγει για μασκότ τον Χουανίτο, έναν χαρακτηριστικό "μεξικανό" που φοράει τα χρώματα της ομάδας του και το κλασσικό μεξικάνικο σομπρέρο!





Το mundial-sportnews19 επιχειρεί μια αναδρομή στα... κουκλάκια που μπήκαν ως διαφημιστικό όπλο στη φαρέτρα των εταιρειών και σημάδεψαν τα Παγκόσμια Κύπελλα.

Η μασκότ είναι το μέσο με το οποίο το μάρκετινγκ μπήκε για τα καλά στο χώρο του Παγκοσμίου Κυπέλλου και στις ζωές των φιλάθλων. Το τεράστιο κόστος της δημιουργίας ενός τέτοιου προϊόντος ήταν ο ανασταλτικός παράγοντας που για χρόνια η ιδέα αυτή δεν είχε υλοποιηθεί. Το 1966 έγινε η αρχή και από τότε, έγινε φανερή η αξία της χρήσης των μασκότ. Έγιναν σήμα κατατεθέν για τη χώρα προέλευσής τους και ισοσκέλισαν το κόστος παραγωγής και στις περισσότερες των περιπτώσεων απέδωσαν αμύθητα κέρδη.
Μάλιστα πολλές από αυτές, όπως ο Φοίβος και η Αθηνά των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα, αποτελούν ακόμη και σήμερα πόλο έλξης για τους τουρίστες οι οποίοι αγοράζουν μανιωδώς τα προϊόντα που σχετίζονται με τις συγκεκριμένες μασκότ. Η αξία πολλών μασκότ, ίσως πολλές φορές, να έχει φτάσει και σε ακραία φαινόμενα, καθώς έχουν δαπανηθεί υπέρογκα ποσά σε πλειστηριασμούς για την αγορά συλλεκτικών προϊόντων. Επομένως αξίζει η αναφορά σε αυτές που σημάδεψαν την πορεία του Παγκοσμίου Κυπέλλου
1966-Γουίλι: H Αγγλία διοργανώνει το Παγκόσμιο Κύπελλο εκείνης της χρονιάς και πρωτοπορεί για ακόμη μία φορά, εισάγοντας τη μασκότ για πρώτη φορά στη διοργάνωση. Η πρώτη μασκότ σε Μουντιάλ, λοιπόν, λεγόταν World Cup Willie και ήταν ένα λιονταράκι. Παρά τον τίτλο της πρώτης μασκότ της ιστορίας ο Γουίλι δεν κέντρισε τα βλέμματα. Μάλιστα η Βασίλισσα όταν ρωτήθηκε για τον Γουίλι δήλωσε πως είναι το πιο χαζό όνομα που έχει ακούσει!

1970-Χουανίτο: Το Μεξικό φιλοξενεί το Παγκόσμιο Κύπελλο και επιλέγει για μασκότ τον Χουανίτο, έναν χαρακτηριστικό "μεξικανό" που φοράει τα χρώματα της ομάδας του και το κλασσικό μεξικάνικο σομπρέρο!

1974-Τιπ & Ταπ: Η Γερμανία έχει αναλάβει την διοργάνωση εκείνης της σεζόν και επιλέγει για πρώτη φορά στην ιστορία, δίδυμο μασκότ, τον Τιπ και τον Ταπ. Οι φανέλες τους έγραφαν WM 74 που σημαίνει Weltmeisterschaft (Παγκοσμιο Κυπελλο) και την χρονολογία. Ωστόσο θεωρήθηκαν αρκετά βαρετές και πέρασαν απαρατήρητα.

1978-Γκαουτσίτο: Η Αργεντινή παίρνει τη διοργάνωση στην Λατινική Αμερική και δημιουργούν μία από τις πιο πετυχημένες μασκότ της ιστορίας των Παγκοσμίων Κυπέλλων, τον Γκαουτσίτο. Ο Αργεντινός ποδοσφαιριστής φοράει την φανέλα της Εθνικής του αλλά και χαρακτηριστικό καπέλο και μαντηλάκι των gaucho. Η ενδυμασία αυτή και ο όρος gaucho χαρακτηρίζουν τους κατοίκους της Νότιας Αμερικής κάτι σαν τους καουμπόϋδες του Βορρά.

1982-Ναρανχίτο: Η Ισπανία είναι η διοργανώτρια χώρα εκείνου του Μουντιάλ και πλασάρει μια άκρως ευρηματική μασκότ, τον Ναρανχίτο. Το όνομα της μασκότ, δεν είναι τυχαίο, καθώς Ναράνχα (Naranja) σημαίνει πορτοκάλι, άρα ο Ναρανχίτο μεταφράζεται ως «Πορτοκαλάκης». Ο Ναρανχίτο φορούσε την εμφάνιση της Εθνική ομάδας της Ισπανίας και διαφήμιζε με τον καλύτερο τρόπο ένα από τα πιο παραδοσιακά προϊόντα της χώρας, τα πορτοκάλια.

1986-Πικέ: Το Μεξικό είναι και πάλι οικοδέσποινα χώρα και αυτήν τη φορά η μασκότ που επιλέγει είναι σαφώς πιο επιτυχημένη από τον Χουανίτο του 1970. Ο κύριος Πικέ όπως ονομάστηκε η μασκότ εκείνης της χρονιάς ήταν μια πιπεριά (jalapeno) μία από τις πιο χαρακτηριστικές γεύσεις της χώρας. Η δεύτερη προσπάθεια των Μεξικανών πήρε καλές κριτικές.

1990-Τσάο: Η Ιταλία διοργανώνει το Μουντιάλ και δημιουργεί τον Τσάο. Η μασκότ των γειτόνων ήταν ένα ανθρωπάκι που δημιουργήθηκε από πολλά σημαιάκια της χώρας και μια μπάλα με το αποτέλεσμα να είναι αρκετά συμπαθητικό. Ο Ciao πανηγύριζε με τούμπες και την τσιριχτή φωνούλα του κάθε γκολ, προκαλώντας άφθονο γέλιο στους θεατές.

1994-Στράϊκερ: Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής λαμβάνει χώρα η διοργάνωση με την Εθνική Ελλάδος να συμμετέχει για πρώτη φορά στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Αυτός ίσως είναι και ο λόγος για τον οποίο ο Στράϊκερ, το σκυλάκι μασκότ, να έχει μείνει και περισσότερο στις μνήμες των Ελλήνων.

1998-Φουτίξ: Στη Γαλλια διοργανώνεται το τελευταίο Παγκόσμιο Κύπελλο του 20ου αιώνα και ο Φουτίξ, η μασκότ εκείνης της διοργάνωσης έμεινε στην ιστορία χάρη στην ιδιαίτερη μορφή του. Ο πετεινός με τα χαρακτηριστικά χρώματα της Γαλλικής σημαίας, είναι σύμβολο της Γαλλίας και υπάρχει στο έμβλημα της Γαλλικής Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου. Η κατάληξη "ιξ" παραπέμπει στον Αστερίξ! Το όνομα του Φουτίξ είχε δημιουργήσει θέμα, καθώς οι προτάσεις Ράφυ, Χούπι και Γκάλικ έμοιαζαν επικρατέστερες για την ονομασία!

2002-Άτο/Καζ/Νικ: Στην Κορέα και την Ιαπωνία θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην ιστορία των Μουντιάλ τρεις μασκότ. Ο Άτο, ο Καζ, και ο Νικ είναι περίεργες φουτουριστικές μασκότ, δημιουργήματα ηλεκτρονικού υπολογιστή, πάντα προσεγμένα με την κορυφαία ιαπωνική τεχνολογία.

2006-Γκολέο & Πίλι: Η Γερμανία φιλοξενεί το παγκόσμιο Κύπελλο 32 χρόνια μετά την πρώτη ανάληψη της διοργάνωσης και η έλλειψη φαντασίας, τουλάχιστον σε επίπεδο μασκότ, συνεχίστηκε. Ο Γκολέο, το λιονταράκι και ο Πίλι, που ήταν η μπαλίτσα του δεν ήταν ιδιαίτερα πρωτότυπες μασκότ.

2010-Ζακούμι: Στην Νότιο Αφρική ανατέθηκε η τελευταία χρονικά διοργάνωση με την Εθνική μας να μετέχει σε Παγκόσμιο Κύπελλο για δεύτερη φορά. Η Ζακούμι είναι μια λεοπάρδαλη με πράσινο άφρο μαλλί η οποία γεννήθηκε στις 16 Ιουνίου το 1994, το έτος που τελείωσε το απαρτχάιντ ημερομηνία κατά την οποία γιορτάζεται και η μέρα Νεότητας στη Νότιο Αφρική και αποτελεί μια ακόμη μασκότ που δεν προσέλκυσε τα βλέμματα. Το όνομα της είναι μια σύνθεση του ΖΑ που είναι το ακρωνύμιο της χώρας στα Αφρικανικά και φυσικά ο κωδικός της Νοτίου Αφρικής στο διαδίκτυο και του Kumi που σε πολλές τοπικές γλώσσες σημαίνει το 10, που συνδέεται με το 2010 έγινε η διοργάνωση.

2014-Φουλέκο: Η Βραζιλία είναι η οικοδέσποινα του φετινού Μουντιάλ και η μασκότ δε θα μπορούσε να μην είναι ντυμένη στα κίτρινα και τα πράσινα. Περισσότεροι από 1,7 εκατομμύρια φίλαθλοι συμμετείχαν στη διαδικτυακή διαδικασία και το 48% προτίμησε το όνομα Φουλέκο έναντι των Ζουζέκο (31%) και Αμιζούμπι (21%). Είναι η πρώτη φορά που η FIFA επέλεξε τη μασκότ και την μπάλα της διοργάνωσης με τη βοήθεια των φιλάθλων. Τα αρμαντίλλο «μικρό θωρακισμένο», που είναι σύμβολο για την πανίδα της Βραζιλίας, είναι μικρά θηλαστικά, τα οποία κινδυνεύουν με εξαφάνιση λόγω της αλόγιστης καταστροφής των δασών. Η επιλογή του αρμαντίλλο ως μασκότ προφανώς έχει οικολογικό και περιβαλλοντικό μήνυμα.

